”Min son satt med OH-korten och parade ihop en mamma som ammade med ”Stopp”-textramen. Han tittade upp med lite blyg blick och sa: ”De här kan man kanske sätta ihop” och berättade sen om ett barn som sa till sin mamma att sluta amma och komma och leka – och som sa ”Toppen!!” när mamma kom.
Det är intressant med bildkorten. Det här har han aldrig sagt rakt ut själv, även om jag förstår att det kan kännas så för honom. Min son är 3 år och 9 månader. Här är tidig med att läsa, och klarar därför att läsa många av orden på textramarna.
Jag hade använt OH-korten tillsammans med min son tre gånger ungefär före den här händelsen. Vi hade dragit kort och jag hade sagt att ”vi gör en berättelse”. Ibland hade jag inlett lite för att se om han skulle haka på. Han säger inte så mycket ännu, men berättar vad han ser på kortet och hoppar in i historien och lägger till en liten berättelsedetalj då och då. Han säger kontinuerligt: ”Ta ett nytt kort mamma, så ser vi vad som är där!”
Elisabeth Karlehav, Bålsta
Internationellt Certifierad Coach & NLP Practitioner